Sami Sarjula: “Aivan järjetön hinku ajamaan!”

Rallikausi 2014 kolkuttelee jo oven takana, vaikka sääolosuhteet ovat kisojen järjestelyjä vaikeuttanutkin. Viime kaudella Rally Trophy -sarjassa pronssia saavuttanut Sami Sarjula tullaan jälleen näkemään Suomen rallipoluilla tulevalla kaudella, tosin useammin kuin aikaisempina vuosina. Sarjulan tarkoituksena on kilpailla kahdessa eri rallisarjassa.

Lähes kaksi kuukautta on vierähtänyt siitä, kun Sami Sarjula on viimeksi nähty “kilpurin” ratissa tositoimissa. Rospuuttokausi onkin kulunut miehen osalta aivan muissa merkeissä kuin rallin parissa.

- Kymmenen vuoden uran näyttelijänä paketoitiin viime toukokuussa ja siitä lähtein olen hankkinut leipää pöytään automyyjänä Lohjan Autopalvelu Oy:ssä. Nyt harrastuksesta on tullut samalla työ. Lisäksi olen tehnyt laulu- ja juontokeikkaa viikonloppuisin, kun ei ole ollut ralleja, valotti Sarjula rospuuttokauttaan.

Lohjalla asusteleva perheenisä myöntääkin, että halut on jo kovat takaisin ratin taakse, mutta sääolosuhteet ovat vaikeuttaneet asioita.

- Ajamaan on aivan järjetön hinku eikä tämä pakkasen ja lumen puute ainakaan helpota asiaa! Pitäisi päästä treenaamaan ja säätämään auto iskuun ennen kisakauden alkua, mutta leuto sää estää sen. Toivottavasti talvinen keli alkaa pikaisesti.

Tulevalla kisakaudella Sarjula tullaan näkemään aikaisemmista vuosista poiketen kilpailemassa kahdessa eri rallisarjassa. Tutun Rally Trophy -sarjan lisäksi mies aikoo osallistua F-cupin osakilpailuihin.

- Kaudella 2014 tavoitteena on taas taistella Trophy -luokan sarjamestaruudesta. Lisäksi olemme ilmoittautuneet kartanlukijani Sami Lahdenpään kanssa F-cupiin. Siellä ajetaan yksittäisiä kilpailuja, tavoitteena pitää hauskaa ja ajaa paljon kisakilometrejä. Jos joistakin kisoista vielä muutama sarjapiste lähtee mukaan ja auto tulee ehjänä maalilipulle niin siinä on meidän “äffäcuppiin” jo riittävästi, kertoi Sarjula.

Lohjalaisen kalusto on pysynyt samana kuin muutamina viime kausina, mutta auton rakentaja Kami (Sami Lahdenpää) on jälleen “viilannut” auton entistä parempaan iskuun.

- Kalustona edelleen tuttu Kamin omistama Volkswagen Polo 1400. Sami on rospuuttokauden aikana parannellut auton jarruja ja ottanut muutaman lisähevosvoiman koneesta irti pienillä muutoksilla, joten auto on teknisesti hieman nopeampi. Loppu jääkin sitten kuljettajan ranteiden varaan, minkä värisiä lusikoita kisoista irtoaa, naurahti Sarjula.

Kaksikon päätavoite on jälleen taistella Rally Trophy -sarjan mestaruudesta. Aikaisemmilta kausilta “plakkarissa” on jo kaksi sarjapronssia sekä yksi hopea, joten tulevalle kaudelle on vain yksi tavoite.

- Viime kaudella haettiin sarjavoittoa, joka tiukan taistelun jälkeen valui ojan pohjalle oman ajovirheen seurauksena viimeisessä kisassa. Trophyssä on ollut viime vuosina tiukka taistelu sarjavoitosta, joka on ratkennut vasta viimeisessä kisassa. Siinä punnitaan hermot, kun pitää ajaa kovaa pienellä riskillä, mutta pysyä tiellä maaliin asti. Kolmostila viime kaudelta oli hyvä suoritus, mutta totta kai hampaankoloon jäi ja ainoa tavoitteemme on sarjan mestaruus, kertoi Sarjula.

Rally Trophy -sarja käynnistyy tammikuun lopussa ajettavalla Peurunkarallilla. Mestaruuden tavoittelun lisäksi Sarjulalla on muitakin tavoitteita tulevan kaudelle.

- Tämän kauden tavoitteena on ajaa maltillisemmin kuin aiemmin. Tiukoissa paikoissa hermot ovat pettäneet ja yliyritys on tuonut ulosajoja. Tänä vuonna yritän pitää hermot kurissa paremmin ja tehdä hyvällä ajorytmillä tulosta, kun pimeissä kisoissa järjettömät vauhdin nostot usein päätyvät ojan pohjalle.

Kahden rallisarjan lisäksi Sarjulalla on muitakin rallisuunnitelmia, mutta niistä mies on vielä vaitonaisempi.

- Kaudella ajan myös treeniä nelivetoisella autolla, mutta siitä ja mahdollisista kisakuvioista tiedotetaan tarkemmin kauden edetessä, totesi Sami salamyhkäisesti.

Muista käydä myös tutustumassa Sami Sarjulan hienoihin kotisivuihin osoitteessa: www.samisarjula.com

Teksti: Eero Katajamäki