Kamitec Motorsportin Markku Artjoki ja Sami Lahdenpää Rally Trophy sarjajohdossa avausosakilpailun jälkeen - Peurunkarallin voitto ratkesi viimeisen erikoiskokeen viimeisissä mutkissa

Lohtajalaisen Volkswagen, Audi, Seat ja Skoda autoille huoltopalveluja tarjoavan Kamitec Motorsportin uusi kuljettaja, vanha rallikettu Markku Artjoki ja kartanlukija Sami Lahdenpää avasivat kilpailukautensa yli odotusten. Vuonna 1988 ensimmäisen rallinsa ajanut Artjoki kiidätti Kamitec Motorsportin tyylikästä etuvetoista Volkswagen Poloa Peurunkarallin Rally Trophy luokan palkintokorokkeen korkeimmalle sijalle ja samalla tavoittelemaansa sarjajohtoon.

Viisi aikaisempaa vuotta Rally Trophy sarjan kirkkaimmasta mitalista ajanut Kamitec Motorsport on näiden vuosien saatossa saavuttanut sarjan yhden hopean ja kaksi pronssista mitalia. Näin ollen saavutettu avausosakilpailun voitto ja korkeimmat sarjapisteet ovat juuri niitä tuloksia, mitä nuoruuden innolla Suomen rallipoluilla kilpaileva kaksikko haluaa. Laukaan Peurunkarallin luokkavoiton lisäksi Kamitec Motorsport saavutti tyydyttävän seitsemännen sijan aikaisemmin Heinolassa ajetun Suomen suosituimman rallisarjan, F-Cupin avausosakilpailussa.

Vuonna 2010 valmistunut tiimin Volkswagen Polo sai ennen kuluvan kilpailukauden alkua täydellisen uudelleenrakennuksen. Joulun pyhinä tiimi läpikävi niin alustan puslat, laakerit, tukivarret, korin osat ja vaihdelaatikon. Lisäksi Bigemin Marko Rämänen huolsi ja sääti iskunvaimentimet sekä muutenkin kilpuriin asennettiin tehokkaampi moottori. Samalla 15" talvipyörät vaihtuivat 16" kokoon ja näin kokeneella rallikonkarilla oli käytössään myös ns. jäänastarengas, joka on todettu kestävämmäksi kuin normaali luminasta. Kaiken kukkuraksi kilpuriin tehtiin parannuksia Artjoen toiveiden mukaisesti ja sen myötä tulokset ovat olleet huomattavasti parempia kuin aikaisempina vuosina.

Uuden teippauksen Heinolan F-Cupissa esitellyt Kamitec Motorsport ajoi kaikille erikoiskokeille tasaisen hyvät ajat ja siten luokan seitsemäs sija on erinomainen saavutus varsinkin kun tiedetään Suomen suosituimman rallisarjan kovan tason. Lisäksi mikäli Artjoen ja Lahdenpään kellottamia aikoja vertaa A-junioreiden kärkimiesten vauhtiin niin valikoidusti viimeisinä vuosina kilpaillut Artjoki olisi kiertänyt rallireitin Kamitec Motorsportin Pololla minuuttia A-junioreiden kärkimiestä ripeämmin. Silti tiimipäällikkö Lahdenpää hieroi tyytyväisenä käsiään yhteen kanssakilpailijoihin nähden alitehoisella autolla ajaneen Artjoen vauhtiin.

- Tiesimme, ettei meillä auton puolesta olisi ollut asiaa kärkikapinoihin ja sen myötä luokan seitsemäs sija oli erinomainen kauden avaus - Ei 1.4 litraisella autolla voi haastaa tehokkaampia 1.6 litran moottorilla varustettuja kilpureita. Lisäksi 16" talvipyörään siirtyminen aiheutti ongelman perävälityksen suhteen, koska nyt auton kokonaisvälitys on täysin väärä ja sen myötä vitosvaihde oli kisan aikana ainoastaan yhden kerran päällä. Auto ei tahtonut jaksaa kulkea millään vaihteella niin kuin pitäisi ja mutkiin sopivaa vaihdetta ei tahtonut löytyä. Näihin murheisiin nähden hyvillä mielin jäimme odottamaan Rally Trophy sarjan avausosakilpailua, Lahdenpää kertoo.

Maineensa veroiset Suomen MM-rallista tutut erikoiskokeet
Suomen rallipyhätön ympäristössä ja Suomen MM-rallissa Laukaan kunnan alueella sijanneilla erikoiskokeilla Artjoki ja Lahdenpää lähtivät tosissaan hakemaan menestystä. Kapean avauserikoiskokeen pyörityksen jälkeen perinteikäs Lankamaan, Kuhankosken ja Valkolan MM-erikoiskokeet sujuivat tasaisen varmasti virheitä vältellen. Viimeiselle erikoiskokeelle lähdettäessä Kamitec Motorsportin kaksikko piti hallussaan luokan hopeasijaa ja olisivat olleet siihenkin tyytyväisiä kunnes pikataipaleen viimeisissä mutkissa kanssakilpailijalle oli tullut teknisiä murheita ja näin Artjoki ja Lahdenpää pokkasivat tavoittelemansa luokkavoiton ja korkeimmat sarjapisteet.

- Avauserikoiskoe oli selviytymiskamppailua koska tiestö oli ehtinyt kulua todella huonoon kuntoon. Lankamaassa saimme edellä lähteneen kiinni ja sitten viimeisen erikoiskokeen maalilipulla saimme suloisen lahjan kun meitä hieman nopeampi Henri Tuomisto oli autonsa konepellin alla. Kokonaisuudessaan Peurunkarallista jäi erittäin hyvä maku, koska oman luokkamme lisäksi olimme koko kilpailun nopein Rally Trophy kaksikko ja meidän kokonaisaika olisi hyvin ollut vertailukelpoinen myös Rallin Junioreiden Suomenmestaruussarjan kilpailijoihin verrattuna, liekissä ollut tiimipäällikkö jatkaa.

Rally Trophy rallisarjan toinen osakilpailu ajetaan helmikuun viidentenä viikonloppuna Limingassa. Seuraavat viikot Kamitec Motorsport huoltaa kilpailukalustoa ja toivoo, että paremmin välitetty ns. suorakytkentälaatikko valmistuisi. Myös alustaan on tulossa muutoksia, koska Laukaan röykkyisillä teillä iskunvaimentimet kaipasivat lisää hienosäätöä.

Lopputulokset Jari-Pekka Ralli F-Cup 2015:
Luokka 1: Top-3:
1. Joonas Kolehmainen & Tatu Koskinen, Toyota Starlet, 40:13,5
2. Samuli Nevä & Juha Kivimäki, Toyota Corolla 1600 GT, +42,2sek
3. Krister Sjölund & Jari Åkerberg, Toyota Corolla 1600 GT, +57,1sek
---
7. Markku Artjoki & Sami Lahdenpää, VW Polo 1.4, +2:13,0sek

Lopputulokset 19. Peurunkaralli 2015, Laukaa
Luokka: 6 / Rally Trophy: Top-5:
1. Markku Artjoki & Sami Lahdenpää, VW Polo 1.4, 43:41,2
2. Kimmo Järvisalo & Markku Mäki-Kulmala, VW Polo 16V 1.4, +2:03,9sek
3. Pasi Laaksomaa & Sami Saari, VW Polo 16V 1.4, +2:36,7sek
4. Mikke Yrjölä & Markus Vyyryläinen, VW Polo 16V 1.4, +2:44,3sek
5. Petri Poimaa & Jani Poimaa, VW Polo 16V 1.4, +4:26,5sek