Kamitec Motorsport löysi huippuvauhdin kesäkaudella - kaksi palkintokorokesijoitusta kolmesta mahdollisesta kasvattaa motivaatiota kaudelle 2017

Kuluneella kilpailukaudella Rally Trophy sarjassa FIN-R viritteisellä Volkswagen Pololla menestyksekkäästi kilpaillut lohjalainen Kamitec Motorsport kuljettajansa Markku Artjoen ja kartanlukijansa Sami Lahdenpään toimesta nappasi makoisan luokkavoiton elokuussa Kiteellä ajetusta TengTools rallista ja näin sai nautinnollista jatkoa toukokuiselle Teijo-Talot rallin hopeasijalle. Lisäksi kun kaksikko piti luokkansa neljänneksi kiireisintä vauhtia Uudenkaupungin F-rallisarjan osakilpailussa niin voidaan todeta tiimin selättäneen aikaisemmat kilpailukaudet vaivanneet tekniset murheet ja palanneen jälleen palkintokorokesijoitusten pariin.

Uusi 190 hevosvoimainen ja 6-vaihteisella suorakytkentälaatikolla varustettu kilpuri valmistui toukokuiseen Teijo-Talot ralliin, jossa Artjoki ja Lahdenpää, kiivaan kilvanajon lisäksi, keskittyivät uuden auton testaamiseen. Kaikkien yllätykseksi Kamitec Motorsport johti luokkaa tauolle saakka kunnes kotiteillään ajanut ja kaiken kokenut kehäkettu Juha Hellman painoi väkisin luokkavoitoon 12 sekunnin turvin. Silti hopeasija ja yleiskilpailun seitsemänneksi nopein suoritus oli hunajaa intensiivisesti koko talvikauden uutta kilpuria rakentaneelle tiimille.

Kahta viikkoa myöhemmin Uudenkaupungin F-rallisarjan osakilpailuun Kamitec Motorsport muutti kilpurin takapään jousitusta pehmeämmäksi ja madalsi ajokorkeutta jo entuudestaan hyvän ohjattavuuden hiomiseksi. Muutokset onnistuivat ja näin uuden auton toinen kilpailu sujui yli odotusten, aina yksien luokkapohjien arvoisesti; Kovavauhtisilla teillä ajetun F-rallisarjan osakilpailun maalilipulle kaksikko saapui ykkösluokan neljänneksi nopeimpana.

- Uudenkaupungin erikoiskokeiden kovavauhtisilla osuuksilla emme pienikoneisella autollamme pystyneet vastaamaan tehokkaampien kilpureiden vauhtiin vaikkakin yhdelle pikataipaleelle kirjautimme pikkuluokan pohjat ja kahdelle erikoiskokeelle yleiskilpailun kolmanneksi nopeimman ajan. Pienemmillä teillä kerkisimme hyvin kärkikuljettajien vauhtiin ja yleiskilpailun kahdeksanneksi nopeimman suorituksen myötä totesimme, että ollaksemme entistä kilpailukykyisempi, tulee meidän ehdottomasti rakentaa F-ryhmän sääntöjen mukainen kilpuri sen 1600c kuutioisten luokkaan.

Siitä se ajatus sitten lähti ja koska jo keväällä kova kilpakumppanimme ja hyvä ystävämme Pasi Laaksomaa tarjoutui ostamaan rakentamamme, ja myös nopeaksi opettamamme Volkswagen Polon niin sen myötä loppukesä ja syksi on tiimimme tallissa ollut hulinaa F-ryhmäläisen Volkswagenin ympärillä.

- Ajatus FIN-R viritteisen automme myymisestä kypsyi, koska Yleinen Trophy -luokka oli melko huono osallistujamäärältään ja sen myötä siellä ei oikein kilpailua tahtonut olla. Vastaavasti F-ryhmän puolella olisi vastusta ja osallistujia, niin päätöstä ei lopulta ollut vaikea tehdä. Lisäksi kun 1400cc autolla kuitenkin olisi turha isojen poikien sekaan tosissaan lähteä ajamaan, Kamitecin Lahdenpää kertoo.

Todisteena tästä Artjoki ja Lahdenpää kävi elokuussa kaasuttelemassa Kiteellä TengTools rallissa, jossa hienot tiet palkitsivat, yhtä erikoiskoetta lukuun ottamatta, luokan pohja-ajat ja näin ollen voittomarginaaliksi kirjattiin 1 minuutti ja 14 sekuntia ennen Pasi Laaksomaan autokuntaa. Sittemmin siviilielämään kiireet eli uusi perheenjäsen sekä kiireinen työtilanne piti Kamitec Motorsportin poissa syksyn kilpailuista.

- Syksyllä perheeni täydentyi toisella jälkikasvulla, yritystoimintani on kasvanut uudella 300 neliön hallilla ja työtilanne on ollut enemmän kuin hyvä niin valitettavasti kilpailutoiminnasta on jouduttu ottamaan aikaa pois. Näin ollen kausi 2016 jäi melko tyngäksi, koska uuden auton valmistuminen pitkittyi kevättalveen ja ajamaan päästiin vasta keväällä. Siitä huolimatta perheeltä ja työltä jäänyt vapaa-aika on tehokkaasti käytetty F-ryhmän Volkswagen Polon rakennukseen. Osat ovat kasassa ja nyt vain niputetaan ne yhteen ja toivottavasti päästään tulevan talven aikana ajamaan sen ensitestit. Myös tammikuussa käynnistyvän uuden rallivuoden kilpailuohjelmaa on pyöritelty paperilla ja aika näyttää mitä kurvaillaan, Lahdenpää kertoo.