Kiteen kimurantit tiet Artjoen mieleen, Laaksomaa sarjakärkeen
Tengtools ralli Kiteellä toimi Rally Trophy sarjan neljäntenä osakilpailuna. Kisassa oli ohjelmassa kuusi erikoiskoetta, mittaa näille kertyi yhteensä noin 69 kilometriä.

Kilpailu avattiin reilun 12 kilometrin pätkällä ja Markku Artjoki jatkoi siitä mihin Perniössä jäi. Pohjat 6,1 sekunnin erolla Pasi Laaksomaahan, Mika Ruohio jäi jo 16,7 ja Janne Luhtanen 17,9. Viidenneksi nopein, ja samalla nopein V-1600 auto, Tommi Mäkinen (ei, ei ole Toyotan tallipäällikkö) häviten 23 sekuntia Artjoelle. Toinen erikoiskoe oli pituudeltaan hieman yli 14 kilometriä ja Artjoelle jälleen pohjat. Laaksomaa hävisi neljä sekuntia, kolmas Jarko Mäkelä jo 17,5 sekuntia hävinneenä, neljäs Tomi Huttunen 2 sekuntia Mäkelästä ja viides Ruohio 0,7 sekuntia Huttusesta. Janne Luhtasen kisa päättyi näyttävien volttien kautta keskeytykseen.

Pienen huoltotauon kautta jatkettiin kolmannelle, kymmenen kilometriä pitkälle pätkälle. Pohjat jälleen Artjoelle, mutta Laaksomaa pysyi tuntumassa häviten 5,6 sekuntia. Santeri Kotamäki hävisi jo 14,5 sekuntia, Mäkelä 0,2 Kotamäestä ja Mäkinen 3,9 Mäkelästä. Taukoa ennen ajettiin vielä päivän lyhin, juuri alle 6 kilometrin pätkä joka muodostui monilta osin ratkaisupätkäksi. Jarko Mäkelän kisa katkesi tekniikan pettämiseen ja Pasi Laaksomaa sortui lievään ulosajoon, joka verotti pätkäaikaa roimasti. Pohjat edelleen Artjoelle, Mäkinen hävisi 10,8 sekuntia. Kolmas Jarmo Honkanen 2,2 sekuntia Mäkisestä, neljäs Jyri Räsänen 2,6 Honkasesta ja viides Kotamäki 0,2 Räsäsestä.

Tauolla Markku Artjoki johti jo 37,1 sekunnin turvin Pasi Laaksomaata. Kärkikaksikko meni aivan omaa vauhtiansa, sillä kolmantena oleva Tommi Mäkinen oli hävinnyt jo minuutin ja 15 sekuntia Artjoelle. Kärkiviisikon täydensivät Santeri Kotamäki ja Mika Ruohio jotka olivat 6,3 sekunnin sisällä Mäkisestä.

Tauon jälkeen oli ohjelmassa vielä ensimmäiset kaksi erikoiskoetta toiseen kertaan. Laaksomaa sisuuntui nelospätkän tapahtumista sen verta, että tempaisi päivän ensimmäiset pohjat. Eroa tosin tuli vaivaiset 0,5 sekuntia Artjokeen. Kotamäki hävisi 4,8 sekuntia, Mäkinen 4,4 Kotamäestä ja viides Huttunen 1,7 Mäkisestä. Viimeisellä erikoiskokeella Laaksomaa sortui jälleen pieneen ajovirheeseen, spinnauksessa meni ohjaukseen tulleiden ongelmien vuoksi yllättävän paljon aikaa. Pohjat täten jälleen Artjoelle, 8,3 sekunnin erolla Mäkiseen. Kolmas Kotamäki 3 sekuntia Mäkisestä, neljäs Huttunen 1,9 Kotamäestä ja viides Riku Rantasalo 5,9 Huttusesta.

Voitto Markku Artjoelle minuutin ja 14,6 sekunnin turvin Pasi Laaksomaahan nähden. Kolmas ja nopein V1600 Tommi Mäkinen 17,4 sekuntia Laaksomaasta, neljäs Santeri Kotamäki 4,9 Mäkisestä ja viides Mika Ruohio 27,7 sekuntia Kotamäestä. Artjoki ja Laaksomaa olivat yleisen 1400-luokan ainoat lähtijät, RSJM-puolella Ruohio voittoon, toiseksi nousi viimeisen pätkän suorituksen ansiosta Riku Rantasalo ja kolmas Jarmo Honkanen. V-1600 puolella RSJM luokan kärkikolmikon muodostivat Mäkinen, Kotamäki ja Tomi Huttunen, yleisessä luokassa matkaan lähtivät Jarmo Mäkelä ja Marko Sällman, näistä ensiksi mainittu voitti reilun kahden minuutin marginaalilla. Nuorten luokan voittoon ajoi Joonas Huovinen ja jälleen kerran tällä suorituksella olisi voitettu myös RSJM-luokka melko selkeästi. Myös kakkoseksi tullut Juho Koski-Lammi olisi voittanut RSJM-kilpailijat. Rally Trophyssä pojat olisivat olleet sijoilla 2 ja 4.

Pasi Laaksomaa nousi Rally Trophyn pistekärkeen, 8,82 pisteen erolla Jarko Mäkelään, kolmantena kilpailun väliin jättänyt Lauri Joona, neljäntenä isompaan autoon siirtynyt Henri Hokkala ja viidenneksi nousi Santeri Kotamäki. Lopullisiin sarjapisteisiin lasketaan neljä parasta viidestä kisasta, joten kilpailu on täysin auki vielä. Laaksomaa on ainoa kilpailija, joka on kerännyt jokaisesta kilpailusta pisteitä, eikä täten pysty päätöskisassa hyödyntämään täysimääräisesti pisteitä. Sarjakausi päättyy lokakuun alussa Lapualla ajettavan rallin merkeissä.